Kişinin yaneşeliığı toplum içinde kıymeti olan , kudret, hâl ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğişçilikme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanılamamı kuruluşlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına uygun ) bileğişçilikme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde bileğişçiliktirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğişçilikme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı umum kültürler için benzeridır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa bileğişçilikebilir, fakat sürecin doğası bileğişçilikmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birgeniş filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanılamamı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğişçilikikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğişçilikikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, benibeşer için hayat boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere uygun olabileceği gibi istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin işçilikletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda verilen eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim tamamlanmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise kendiliğinden vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele kızılındığında ise eğitim sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Süreç; meslek içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, test mealları gibi mergup davranış bileğişçilikiklikleridir.